"Kippenvel" wat GroepsGeluk kan doen

GroepsGeluk is een methode die ik samen met collega coach Cynthia inzet in groepen in het basis en voortgezet onderwijs om de groepsdynamiek te verbeteren, lees hieronder hoe dat in zijn werk gaat.

Afgelopen week waren wij voor de tweede maal in een groep 6 voor GroepsGeluk. De kinderen zagen ons aan komen lopen en wij hoorden ze enthousiast roepen, “ze zijn er!”. Hoe welkom kun je je voelen?

De kinderen wisten wat ze konden verwachten, dus een heel uitgebreid verhaal vooraf was niet nodig. Wel starten we altijd met het herhalen van de wetmatigheden van het systeem.

  • er is een duidelijk kader (afspraken, regels, grenzen etc.)
  • iedereen hoort erbij
  • de juiste ordening (er is een juiste ordening van posities op basis van hiërarchie, rangorde, leeftijd en talent)
  • er is een gezonde balans tussen geven en nemen
  • ieder draagt zijn eigen rugzak (lot)

De kinderen zetten hun poppetje ergens is het veld, de jongens gaan in groepjes bij elkaar staan en de meisjes staan iets meer verdeeld over het veld. Ik vraag nadat iedereen staat waar hij zich goed voelt, ”wat valt jullie op?” De kinderen kijken rustig en wij besluiten de eerste twee wetmatigheden te herhalen. Daar gaat een vinger omhoog, een kind merkt op dat iemand een beetje apart staat van de rest. De ogen van het poppetje staan niet naar de groep gericht. Wij vragen hoe het voelt daar aan de desbetreffende jongen? De jongen geeft aan zich niet heel erg onderdeel van de groep te voelen.

Wat er dan gebeurt is kippenvel, iemand uit de groep zegt dat hij vindt dat hij er wel bij hoort. Wij nodigen hem uit om dat met woorden uit te spreken naar de jongen, vervolgens herhaalt kind voor kind in de kring deze woorden “….. je hoort erbij”. De woorden resoneren door de klas en het systeem. De jongen heeft een blik op zijn gezicht die goud waard is. Wij vragen hem of hij nog prettig staat daar? Hij zegt van wel, maar draait wel zijn poppetje, zijn ogen zijn nu naar de groep gericht.

Dit proces wordt bij een aantal kinderen herhaald die aangeven dat ze zich nog niet helemaal onderdeel voelen van de groep, wat een magie. De kinderen gaan met zorg om met elkaar als er kwetsbare dingen gedeeld worden, het is prachtig om dit te zien en te voelen. Ieder draagt zijn eigen rugzak (lot), maar we kunnen wel naast elkaar staan om er te zijn voor elkaar. Dat voelt fijn en geborgen. Wij gaan afronden en benoemen dat wij hele mooie dingen hebben waargenomen, er is veel zorg voor elkaar, er wordt gedeeld en er is ruimte voor een ieder in deze groep.

Wij zeggen dat wij een ultiem groepsgeluk gevoeld hebben en vragen of ze wellicht af willen sluiten in een kring. De kring die wij al zo voelen in het afgelopen uur. De kinderen zetten hun poppetjes in een kring in het veld en kijken vol trots en met blije gezichten voor zich uit en naar elkaar. Cynthia en ik kijken elkaar aan als wij de school verlaten en wij weten en voelen het, “het was kippenvel he?”.

Deze prachtige manier van werken is zo krachtig en leerzaam voor kinderen. Kinderen leren dat ze onderdeel zijn van een systeem, ze beseffen dat als er iets verstoord is in de wetmatigheden, dat er dan een disbalans ontstaat. Ze leren te vertellen over hun emoties, dat sommige voelbare emoties niet altijd van de klas zijn, maar van iemands privé situatie. Wij dragen nu eenmaal allemaal onze eigen emoties bij ons. Door te beseffen waar het hoort geeft rust. Ze ervaren hoe fijn het is om hier aandacht aan te geven en dat er zo een fijner klimaat ontstaat om in te groeien en bloeien.

Elliëtte Kreek

Neem gerust contact op als je interesse hebt in Groepsgeluk bij jou op school.

neem contact op

 

Kom in contact