Het mooiste cadeau wat je je kind geven kan


Ongetwijfeld ben je op zoek geweest naar een mooi cadeau voor je kind, het is immers december en Sinterklaas en kerst gaan gepaard met cadeautjes. Ik wil je graag een gouden tip geven. Het mooiste cadeau wat je je kind kunt geven is niet te koop, je kunt het alleen vinden door een andere bril op te zetten. Wat is dat dan zul je denken? Het mooiste cadeau wat je je kind kunt geven is

"je kind zien voor wie het is"

Ben je nieuwsgierig wat ik hiermee bedoel? Lees dan vooral verder!

Het schoolsysteem

Wat ik merk is dat heel veel kinderen niet goed tot hun recht komen in het huidige onderwijs systeem. Het systeem legt voornamelijk de focus op één soort intelligentie. Als je kind dat toevallig goed kan, zal het tot zijn recht komen en gezien worden. Maar wat als je kind nu net een andere vorm van intelligentie belichaamt wat niet herkent of gebruikt wordt in het huidige school systeem. Dan ervaart het vaak het gevoel van onvermogen en falen.

Feit is dat ons onderwijssysteem niet kijkt naar wat leerlingen individueel nodig hebben. De leerlingen worden binnen een categorie op één hoopje gegooid en het systeem verwacht dat ze slagen, zelfs voor de dingen waar ze niet bijzonder goed of ook maar in geïnteresseerd zijn, terwijl degenen met de hoogste cijfers een pluim krijgen en worden herinnerd aan hun vermeende superioriteit en intelligentie. Ons huidige schoolsysteem werd ontworpen om kinderen op te leiden tot de perfecte werknemers, die goed achter een bureau kunnen zitten, of om ze te leren bevelen effectief uit te voeren voordat ze arbeiders worden. Ze moeten uren maken, hebben amper tijd om te spelen, volgen instructies op van een persoon met autoriteit en hebben, helaas, bijna geen ruimte om hun creatieve vermogens te verkennen. In werkelijkheid werkt dit systeem voor maar een klein percentage van de mensen in de wereld en de creatieve potentie die ieder van ons heeft, wordt feitelijk in de kiem gesmoord.

Leerkrachten hebben hier geen schuld aan, zij zitten ook vast in het systeem. Ik weet dat zoveel leerkrachten smachten naar een andere vorm van lesgeven. Hun passie is kinderen te onderwijzen en te leren, door samen op een soort ontdekkingsreis te gaan. Met dat ideaal zijn ze ooit begonnen aan dit prachtige beroep.

kind school werk rekenwerk

Ik als kind


Ik herinner mijzelf nog, ik denk 4e klas wat nu groep 6 is, zittend aan een tafeltje met een rekenwerkje voor mij. God wat haatte ik rekenen, omdat ik er niet zo goed in was kreeg ik wat extra rekenwerk. De bel was al gegaan en ik mocht pas weg als het af was. Mijn creatieve bedenker vulde dus lukraak wat antwoorden in en hopla daar rende ik de klas uit, mijn vrijheid tegemoed. Ik kreeg overigens door deze aanpak een steeds grotere aversie tegen het werken met getallen!


Ik was dol op handarbeid, gymles en verhalen bedenken. Maar dat was maar een paar uur per week, het merendeel zat ik dus iets te doen wat ik echt stom vond. Kun je je voorstellen hoe het zou zijn als jij nu als volwassene iets moet doen wat je echt niet goed kunt en dat laten we je dan elke dag doen, zodat je er ietsie pietsie handiger in wordt. Daar moet je toch niet aan denken? Dit is wel wat veel kinderen ervaren op dagelijkse basis.


Ik herinner mij nog dat ik mij niet zo bijzonder voelde, er was veel aandacht voor kinderen die hoge cijfers scoorden. Ik leer door te doen en heb een groot praktisch vermogen. Ik wil kennis en praktijk samen ervaren, dan klinkt het in. Ik viel op school niet op en er was weinig aandacht voor mijn talenten. Het enige wat ik mij herinner dat ik goed kon sporten en dat ik daar wel mee gezien werd, dat voelde ontzettend fijn!

meerdere soorten intelligentie


Meerdere soorten intelligentie


Ieder mens heeft zijn eigen intelligentie, een talent wat hij of zij kan benutten en daarmee een prachtig onderdeel van de maatschappij kan zijn. Helaas merk ik nu vaak dat kinderen een gevoel hebben dat ze niet goed genoeg zijn, niet bijzonder of mislukt. Er ligt veel teveel nadruk op scoren en succes. Terwijl echt succes is als je doet wat je goed kunt, waar je energie van krijgt, wat bij jou past, waar je van opleeft, waarbij je de tijd vergeet en waar je van houdt. Hoe fijn is het als je trots kunt zijn op wat je doet, dat je talent gezien en herkend wordt? Is dat niet wat wij allemaal graag willen, gezien en gekend worden voor wie we zijn? Wordt het dan niet eens tijd dat we dat bij onze jeugd gaan doen?

Praktisch talent, emotioneel talent, sociaal talent, ruimtelijk talent...ga zo maar door. We hebben elkaar nodig, al die vormen van intelligentie maken ons samen sterk. Creëer mogelijkheden en situaties waar het gebruikt kan worden, zet het in de spotlight. Net als een plant heeft talent licht, voeding en aandacht nodig om te groeien. Is jouw kind bijvoorbeeld een echte maker met de handen, zorg dat hij of zij dat ook veel kan doen. Is jouw kind een natuur kind, denk eens aan scouting of ga samen veel op onderzoek uit in de natuur, creeer de omstandigheden voor het talent en benoem het.

De feiten: het huidige schoolsysteem legt de nadruk op één specifiek soort onderwijs, dat slechts slaat op een klein percentage van de kinderen. Ook onderwijzen we kinderen in groepen, met de aanname dat ze allemaal klaar zijn voor hetzelfde onderwijs.
Om over na te denken: Is het tijd om deze onderwijsmethode te heroverwegen, om meer inclusief te zijn voor kinderen met andere soorten intellect en creatief vermogen? Benut ons onderwijssysteem überhaupt wel de volledige potentie van onze kinderen?

Deze video van Sustainable Human vat het precies goed samen.

 

Natuurlijk is het fijn als een kind kan rekenen en schrijven, maar stop met proberen kinderen in een mal te persen waar ze niet in passen. Ik geloof dat we talent veel meer moeten uitdiepen in plaats van alle kinderen in de breedte te willen verstevigen. 

Deel jij deze boodschap?

Heb je nog vragen? druk op de onderstaande button en laat het mij weten.

Contact

Elliëtte Kreek

bron Nieuwetijds kind - Collective Evolution, Alana Ketler

Kom in contact